Petites proses urbanes / Virtut i decadència

El passejant

Nihil novum sub solem. Encara sóc un d’aquells que recullen la tradició del passejant solitari, que es coneix els racons de la ciutat de memòria i camina pel laberint d’artèries mecàniques no com un autòmata sinó com un voyeur o com un vigilant: com un inspector lletrat a la recerca de l’efímera modernitat.
Jo he començat a intuir què porta la modernitat a aquesta ciutat meva i té forma d’invasió. Espanta a aquest ambulant que redacta. No negaré les virtuts de la velocitat i la comunicació constants, però fins i tot aquestes esfereeixen l’ànima sensible per la seva desmesura inhumana. No hi ha ment, per vasta que sigui, capaç de captar atenció ni a la meitat de tot el moviment que l’envolta, per exemple, durant cinc segons del calm migdia.
La feina del flaneur vintiunista es complica per excés de motius i jo ja no vull dibuixar la modernitat entrelineada, perseguida, explicada en vers o prosa. No en sóc digne ni de bon tros! Els meus peus no caminen prou, els meus ulls no paren prou atenció a la vida general i les meves màns no escriuen amb prou habilitat com per dir allò que no cerquen. Com tot en aquest segle líquid, esdevinc el mirall (o la viva imatge!) de la pèrdua de la força del significat. Ja no sóc un passejant en ple sentit: ja només sóc la paraula amb què em descric (aquella paraula que el lector distret es creu). Ja només romanen els mots per a nosaltres, els mots per se.
I amb mots explicaré aquí la meva petita ciutat, els detalls que les meves mans cerquen, les vides que els meus ulls troben, les geografies que els meus peus coneixen. No cercaré la modernitat fugaç ni l’antiguitat morta. Només aportaré a la tradició petites, indignes, belles proses de la ciutat que em commou.

Anuncis

Deixa un comentari

